onsdag 14. oktober 2009

Melkedonor


Jeg har vært melkedonor på Rikshostpitalet i to måneder nå. Var ikke noe lett avgjørelse å ta når jeg stod midt oppi det. Mye frustrasjon og tårer over å nærmest vanne lille junior hver gang han skulle ha mat. I tillegg hadde jeg antydning til brystbetennelse gjenntatte ganger.Noen sier det stabiliserer seg, men jeg syntes bare det ble verre. Avgjørelsen ble tatt etter flere telefoner til ammehjelpen, lesing på nett/bøker og samtale med helsesøster og familien rundt meg. En del ekstraarbeid, men valget jeg har tatt føles veldig riktig hver gang jeg setter kursen mot Riksen.


Dagens levering



Levering til nyfødseksjon


  Her er noen krav for å bli donor:
- morsmelkbanken vurderer din friske/sykdoms- historie
- det taes blodprøve av giver ved oppstart og hver 3 måned hvor det testes for HIV, Hepatitt B og C, HTLV1 og 2, CMV
- bruk av tobakk og alkohol er ikke tillatt i giverperioden
- ved sykdom eller bruk av medikamneter og naturlegemidler må morsmelkbanken vite det

3 kommentarer:

  1. Hadde jeg hatt overflod av melk hadde jeg ABSOLUTT gjort det samme, men her holder det AKKURAT! Men jeg beunderer deg og de andre som gjør det! :) Mina er også melkedonor!

    SvarSlett
  2. Synes du gjør en strålende jobb!! STOR klapp på skulderen din.
    Skulle ønske jeg kunne gjøre det samme, men sliter meg for lite melk.
    Men er blodgiver, så bidrar litt jeg også :)


    Klemmer

    SvarSlett
  3. Blodgiver er jo et ypperlig bidrag det også!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen ett lite spor etter deg:-)